کد مطلب:34095 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

فی ظلال نهج البلاغه











از محمد جواد مغنیه، درگذشته به سال 1399 هجری. وی در صور لبنان دیده به جهان گشود و پس از تحصیلات ابتدایی به حوزه ی نجف رفت و پس از یازده سال كسب علم و آنجا به لبنان بازگشت و منشا خدمات بسیار در آنجا شد. مغنیه آثار و تالیفاتی متعدد در عظمت اسلام و توانایی آن در هدایت همه جانبه ی انسان و دفاع از حقوق شیعه و تبیین عظمت اسلام و توانایی آن در هدایت همه جانبه ی انسان و دفاع از حقوق شیعه و تبیین اندیشه های شیعه به چاپ رسانده است. از جمله: التفسیر الكاشف، الاسلام مع الحیاه. الله والعقل، النبوه و العقل، الاخره و العقل، الوضع الحاظر من جبل عامل، الفصول الشرعیه، اهل البیت، مع الشیعه الامامیه، الشیعه و الحاكمون، علی (ع) و القرآن، الفقه علی المذاهب

[صفحه 382]

الخمسه، معالم الفلسفه الاسلامیه، المجالس الحسنیه، مع بطله كربلا و مفاهیم انسانیه فی كلمات الامام الصادق (ع).[1].

شرح نهج البلاغه مغنیه (فی ظلال نهج البلاغه) شرحی روان به سبك جدید است. وی ابتدا لغات را معنا كرده، سپس اعراب آنها را توضیح داده و آنگاه به شرح معنی و تفسیر جمله به جمله-بدون حاشیه روی- پرداخته است و تمام همت او بر این بوده است كه مراد كلام و منظور بیان بخوبی درك شود و این امر را اساس و كار شرح و تفسیر معرفی كرده است.[2].


صفحه 382.








    1. الغدیر، ج 4، ص 193.
    2. ن. ك: محمد جواد مغنیه، شیعه و زمامداران خودسر، ترجمه ی مصطفی زمانی، چاپ دوم، انتشارات پیام اسلام، قم 1343 ش. بیوگرافی نویسنده، صص 24 -17.